Friday 20 January 2012

Tips-tips penting membeli kereta .




Kereta adalah satu keperluan pada masa kini. As we can see most of the people in Malaysia might be at least one car in their house . Some have more than one car at home. On average, Malaysians are now able to buy the car..if diorang bekerja ler.
Adalah yang memilih kereta sebagai kenderaan untuk mencari rezeki. Ada pula yang lebih selesa menggunakan kereta hanya untuk bercuti dan bersiar-siar bersama keluarga dan rakan-rakan. Ada pulak yang kaki kereta. Beli kereta hanya kerana minat dan sanggup berhabis duit kerana kereta.

Beberapa tips boleh diambil sebelum membeli kereta .

1) Beli kereta pada tahap kemampuan

Beli kereta pada tahap kemampuan kewangan anda. Ikut kemampuan kewangan anda . Jangan ikut orang lain. Sebab, korang yang membayar duit ansuran kereta pada pihak bank. Bukan kawan-kawan  atau keluarga . Sudah pasti beban itu pada diri korang juga. Bukan pada orang lain.



2) Berbelanja untuk kereta hanya 1/3 daripada gaji.
Ia akan menjadi beban kelak. Ini termasuk duit ansuran bulanan, duit minyak dan bersedia untuk segala kemungkinan yang akan berlaku pada kereta. Buat perancangan kewangan sebaik-baiknya sebelum membeli kereta.



3) Jangan hanya berfikir mampu untuk membayar deposit


Fikirkan kemampuan kewangan korang gak untuk menampung perbelanjaan bulanan pada kereta. Sebabnya, bukan korang berkomitmen hanya dengan kereta. Pasti ada perkara-perkara lain yang perlu di bayar pada setiap bulan. Mungkin perkara lain yang lebih penting.







4) Jangan ambil mudah


Jangan ambil ringan soal pinjaman kereta. Ambil tempoh pinjaman yang paling singkat. Contohnya 5 tahun. Ha…Lihat kiraan di bawah :

a) Jika Pinjaman kereta  RM45000 dengan interetest 3% setahun. Then korang memilih tempoh pinjaman 5 tahun. Bermakna jumlah pinjaman korang menjadi RM51750. (RM45000 – pinjaman + RM6750 Interest). Jumlah bayaran bulanan : RM862.50

b) Jika Pinjaman kereta anda RM45000 dengan interetest 3% setahun. Korang memilih tempoh pinjaman 9 tahun. Bermakna jumlah pinjaman korang menjadi RM57750. (RM45000 – pinjaman + RM12150 Interest). Jumlah bayaran bulanan : RM529.17

Sememangnya pilihan b akan membuka mata korang kan. Nilai bulanan bmemang murah. Tetapi beban interest terlalu tinggi. Bukan setakat beban interest. Tetapi beban untuk menempuh bayaran bulanan selama 9 tahun. WALAWEHH lamanya. Perlu di ingat, harga kereta ada susut nilainya. Berbanding dengan rumah, sedikit sebanyak mesti ada tambah nilainya selepas 5 atau 6 tahun akan datang.

5)  Minyak kereta


Kena jugak ambil kira aspek penjimatan minyak kereta. Belilah kereta yang jimat minyak. Lebih jimat penggunaan minyak sepanjang bulan, lebih banyak duit poket yang korang  boleh simpan. Jangan gopoh membeli kereta yang mewah and best, sedangkan korang terseksa dek melayan bebanan duit minyak kereta setiap bulan.


6) Jangan caya sangat


 Jangan terperdaya dengan pujukan rayu penjual kereta. Ambil sedikit masa melakukan survey sebelum korang decide membeli dan membuat pinjaman kereta. Tak perlu gopoh dan ikut kehendak nafsu. Fikirkan perkara 1-5 sebaik-baik mungkin sebelum membeli kereta.







Hopefully  tips-tips ini dapat membantu korang sedikit sebanyak sebelum  membeli kereta..
















Happy Reading this entry =) 

p/s : Viva Elite lagi best daripada Saga FL ! XD



3 comments:

Unknown said...

Bro contoh kalau aku gaji 1600~1800. Tp aku na pakai civic. Pendapat kau?

Fareadz Samani said...
This comment has been removed by the author.
Fareadz Samani said...


Civic model mana? baru ke second...tepulanglah pada lu bro..if ko rasa boleh & mampu..angkat je..klu bsk lusa da sesak or pokai.. jual balik..=)