Tuesday 27 March 2012

Cara nak lajukan broadband korang !







Wah..lama nya tak update . Sangat lega bila cuti sem kembali lagi. Boleh enjoice tido and lepak  kat rumah macam tak ada assignment nak buat . Alah..cuti kan , assignment tolak tepi .Enjoice yang penting..sape setuju?hehe..


Okaylah...few days ago , aku ada belajar something yang boleh aku share pada korang semua .
Sapa sini selalu complain broadband dia lembab? Pada sapa yang  ambil pelan Satu Malaya by najib rm25 sebulan tu kalau da lembab toksah dok bising lembab gak ler sebab sape suh ambil pelan najib tu.Lepas tu nak download macam-macam .
But , its okay kalau korang still nak try..mana tahu tetiba boleh laju gak . =)






Mula-mula korang kena ler ada broadband dulu . Sape yang nak try cara ni nak guna wifi mamak or wifi UIA sila ke kaunter pukul ye . Of course ler just n only for broadband ,tgk title entry ni pun da tahu untuk broadband .









Dua-dua broadband aku ni nampak beza interms of colours but actually not .Yang hitam ni laju dia 3.5 G ,yang kaler pink
pula 7.2 G . Perfer korang guna yang 7.2 G even aku selalu guna yang hitam ni .I dunno why maybe yang hitam ni nak dapat connection senang kot ,yang colour pink ni macam dah bebal je...



Langkah 1 :  Sambung Broadband ke Komputer anda dan buat Connection seperti biasa. Apa yang perlu anda tahu ialah IP untuk Broadband anda. Untuk memudahkan anda, klik  http://www.whatismyip.com/  untuk tahu IP anda.
(PERHATIAN : IP BROADBAND INI SENTIASA BERUBAH-UBAH MENGIKUT TEMPAT, MASA DAN KEADAAN. JADI, SETIAP KALI ANDA SAMBUNG BROADBAND ANDA, ANDA KENA PASTIKAN IP ANDA DAHULU)

                                                       
Langkah 2 : Setelah anda dapat IP anda, Buka Notepad dan masukkan Code di bawah ini di dalam Notepad tersebut dan jangan lupa masukkan IP yang anda dapat tadi. Klik Di Sini sekali lagi untuk dapatkan IP anda.
c:\windows\system32\ping IP ANDA -t
Cara Menulis :  c:\windows\system32\ping [jarak] IP ANDA [jarak] -t

Langkah 3 : Kemudian , Save As Fail Notepad tersebut sebagai ping.bat dan Simpan di Desktop anda. Ingat yer, jangan simpan di tempat lain,hanya di Desktop sahaja yang dibenarkan..hehe.

Langkah 4 : Klik pada ping.bat di Desktop anda dan satu tetingkap Command Prompt secara automatik akan keluar. Biarkan Command Prompt ini berjalan sepanjang proses anda online. Jika anda terkeluar daripada Connection, anda kena ulang semula Langkah 1 di atas.




Orait geng..untuk penambahan, sila biarkan tetingkap command prompt ni terbuka sepanjang anda online okeh? Lepas tu saksikan la perubahan speed internet anda!










Psst ~ Pada sesape yang still tak dapat tu..sila baca 1000x ye bagi faham.Kalau       
          tak faham juga sila call saya.Tapi hanya untuk Gadis sahaja..lol..im joking XD





No comments: